fredag 2 maj 2014

Finväder och härliga gösar

En ny dag skulle spenderas på sjön. Vädret såg ut att bli lite för bra, helt utan vind och moln.
Jag började söka gösen och hittade någon ganska fort men dom stod på 2-3 meter så det var extremt svårt att komma upp på dom. De skyggade för båten till en början.
Någon timma senare så hittar jag ett bra eko på 2.5 meter och släpper jiggen. Gösen är lite trög men bestämmer sig ändå för att hugga. Ett härligt hugg och en kort fajt senare så ligger en fin gös i håven som mäter 88cm och tynger ner till 6.4 kg. Skönt med en bra fisk så tidigt.
Ursäkta bilden som blev katastrof då jag råkade stöta till kameran precis innan fotosession.
Jag fortsätter sökandet och hittar några mindre fiskar som biter utan att tveka. Vårvädret känns i luften och det är riktigt trevligt att sitta på sjön sånna dagar. 
Framåt lunchtid så hittar jag ett riktigt fint eko som står på 6 meters djup. En bra träff direkt och jag smyger ner westinjiggen till fisken. Den tvekar lite till en början och sjunker en halvmeter. Gösen ångrar sig och stiger sakta men bestämt upp och klipper jiggen. Ännu en bra fisk i linändan, som inte ger sig i första taget. 
Allt går bra och fisken håvas och vägs till 7800g innan den får simma hem till lekbestyren igen. Tack för hjälpen med fotot Niklas!  
Två riktigt fina fiskar på en förmiddag är väldigt roligt när det väl händer. Flera dagars gösfiske är inplanerat så vi får se vad som händer. 
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar