måndag 19 maj 2014

Fin utlekt gös

En dag förra veckan passade det sig med lite gösfiske så jag for iväg och sjösatte båten.
Vädret skulle variera mellan sol, regn, åska och blåst så det blev intressant att se om det gick att hitta några gösar i detta "alltiettväder".
Jag hittar omgående ett riktigt fint eko på sidescan som jag senare lyckas parkera över.
Denna sälen hade jag gärna fått på kroken men tyvär reagerar den knappt när flera olika jiggar åker ner. 
Vid denna tiden blåser det mycket men ändå går det ganska bra att ligga kvar över ekot. Fisken förflyttar sig ganska långt innan jag tappar den helt. 
Jag åker runt och letar nya ekon och hittar ett gäng småekon där jag väljer att släppa på två av dom för att se reaktionen. Båda fiskarna hugger och ligger runt 1.5kg. 
Någon timma senare hittar jag ett bättre eko och parkerar båten perfekt över fisken. En stunds lirkande senare så hugger fisken på en "Slime" och en riktigt grymt fajt inleds. Denna fajten är bland det grymmaste jag varit med om i gösfisket. När den bryter ytan så blir jag förvånad över hur "liten" den var i förhållande till fajten. Snabbt bild och vägning visar strax över 6 kilo långsmal gös.
Stundvis öser regnet ner samtidigt som det blåser halv storm. Jag kör på läsidan av sjön och hoppas att vinden avtar med tiden. 
Dom sista timmarna jag fiskar så är det nästan plattvatten och härlig sol. 
Nu är det mycket på schemat så vi får hoppas att det går att klämma in något fiske däremellan. 
Ha d fint! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar