måndag 5 november 2012

Försiktiga gäddor...

Jakten på storgäddan denna hösten är i full gång. Jag var ute och trollade med plast för några dagar sedan, och märkte att vattentempen hade sjunkit från 9 till 6.5 grader på en vecka! Det kändes som att det hade sjunkit lite för fort.
Trollade runt i ett område med mycket fina "moln" men kontakterna med gäddan skulle dröjja.
Framåt lunch så får jag första kontakten och jag ser att en paravan sakta går bakåt för att sedan tokrusa några sekunder senare, krokarna satt längs ut i käften på gäddan så avkrokningen gick snabbt och lätt.
Efter denna gädda så kom jag in i en kort och intensiv huggperiod, där jag fick tre st gäddor mellan 4-6kg och alla bet väldigt försiktigt så ofta satt endast en krok längst ut i gapet.
Huggperioden avsultades med en bättre gädda som slet sig ca 10 meter från båten efter några fina luftsprång, tippar att den vägde mellan 7-9kg, men som dom andra satt krokade så blir man inte förvånad när den släpper.
Efter denna perioden så lyckades jag inte lura någon mer gädda till hugg tyvär...

Torskfisket med Ulf Stahre är nu ombokat och kommer ske den 24nov, då får vi hoppas på bättre vindar.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar