tisdag 15 april 2014

Gäddtrolling

I lördags så visade vädersajterna att det skulle blåsa ordentligt, så vertikalfiske var bara att glömma. Frallan och jag bestämde oss då för att testa hans nya Westin w3 trollingspön med plastbeten i ändan.
       Fisket börjar trögt, helt tomt på lodet och ingen gädda i sikte. Frallan lyckas landa en gädda av mindre modell efter någon timmas fiske.
Vi fiskar av några kanter som brukar hålla fisk men inte idag. Framåt lunchtid hittar vi ett område med extrema mängder betesfisk och jag drar på ett dubbelhugg med 2 mindre fiskar.
Området fiskar vi av i flera vändor och får både enkel och dubbelhugg där några följer med och någon släpper. Våran sista vända får jag ett riktigt bra hugg där fisken går tungt och stökar. Äntligen en riktigt bra fisk tänker jag, linan står rakt under båten och jag väntar mig ett monster.
Gäddan kommer upp och bryter ytan, besvikelsen är enorm när jag ser en gädda i 5-kg klassen som verkar kommit in på tvären. Jaja bryt ihop och kom igen!
         Vi byter område ett par gånger helt utan framgång innan vi bestämmer oss för att göra ett sista försök i en stor vik. Wobblerna åker ut och ganska direkt så sticker min mittersta paravan och fisken är krokad. När jag börjar veva hemåt så sticker även den yttersta paravanen så jag greppar det spöet och frallan får drilla hem den första fisken medans jag drillar nr 2 som känns hyffsad.
      Några mindre rusningar inne vid båten så har fisken tröttnat och gäddan glider fint in i håven.
Ingen Vätternkondition men väl en riktigt fin gädda ifrån denna sjön. Vi mäter den till 107-108cm och vågen dras ner till 9 kg och ett nytt årsbästa för mig.

 Grymt skönt att vi kunde få en fisk av bättre kaliber och som även är den största för våran del i denna sjön. Många dagar har spenderats på denna pöl för att få den där riktigt perfekta gäddan som vi vet finns där. 
Området fiskas av ordentligt och vi får några gäddor till innan perioden är över och vi bryter. Vill passa på att starkt rekommendera w3-spöna från Westin riktiga kanonpinnar!

Glad påsk!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar