söndag 23 februari 2014

Storlax i Simrishamn!

Denna helgen så skulle vindarna ligga runt 10m/s vilket är gränsfall för oss när det gäller havet och simrishamn.
Men vindarna kom från sydväst så vi åkte ner och hoppades på lite lugnare vindar närmare land.
Magnus, Tobias och jag tuffade ut på havet och möttes av en härlig soluppgång. Vi började sätta våra spön i medvind för att underlätta lite.
Precis när jag har satt färdigt det sista spöet på barbord sida så smäller det till på det mittersta djupriggspöet men fisken släpper direkt. När jag börjar veva in skeden så smäller det även på det nedersta spöet och här sitter laxen. Jag ger Tobias spöet medans jag plockar in några andra för att undvika trassel.
Efter en ganska seg fajt så har vi en grymt fin "vildlax" i gummihåven. Laxen väger vi inte men uppskattar den till 12-13kg innan den simmar tillbaka. Nytt pb för Tobias!
Vi lägger ut allt igen och nöter i området medans vinden tilltar mer och mer. Vi har några hugg där fisken inte krokas ordentligt. Det går fram till 12-tiden innan det smäller till ordentligt och 7 rullar tjuter samtidigt. Det blåser ordentligt så det blir lite kaotiskt men vi tar allt i tur och ordning och landar 5st "mindre" laxar innan det är dags för att ta den som sprungit iväg med mest lina.
Magnus drillar den i medvind men han får inte in någon lina på laxen så jag vänder upp båten och lägger oss i motvind för att få ner farten lite mer. Laxen trycker på riktigt bra och vägrar visa sig.
Ca 20-30 min senare så tröttnar laxen och omsluts av håvnätet. Nu ligger det en riktigt fin klippt lax på durken. Glädjen är total då det är dagens andra Pb men vikten faställs inte förens vi är på land.
Då vinden är väldigt jobbig så väljer vi att bryta men hinner att landa ännu en lax innan vi fått in allt.
Väl inne på land så väger vi laxen till 16,2kg och 108cm 
Stort Grattis Magnus!!!
På Magnus båt finns en regel och den säger att landar man en lax över 15 kg så ska man bada oavsett väder.
3.5 grader i vattnet men detta hindrade inte Magnus!
Totalt sett under denna halvdag så landar vi  9 laxar och tappar 4-5 stycken. Simrishamn är glödhett just nu!
Skitfiske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar