fredag 14 februari 2014

Fin gös ifrån isen igen

Vi samlades vid sjön i mörker för att lägga upp dagens plan. Vi bestämde att det blir två basecamp då vi var några stycken fiskesugna denna dag.
  Det dröjde inte länge innan jag fick ett fäll men tyvär hade fisken spottat. Tillbaka till basecamp och hinner sitta en liten stund innan det fäller på samma spö igen och denna gången går jag sakta fram så fisken hinner ta betet ordentligt. 
   Jag sätter in ett stenhårt mothugg och det svarar bra i andra ändan men tyvär är det av fel sort....En 7 kilos camo i bästa kondition dyker upp i hålet. 
    Vi nöter på och det blir något ströhugg. Lakeflower landar dagens första gös som når upp till ca 0.7 kg, Glödhett!
     När jag minst anar det så smäller det till stenhårt på mitt närmaste spö och fisken står bara och håller så jag tror på storgös denna gång. Mothugget svarar riktigt jäkla bra och jag blir nervös men när ""gösen" kommer till hålet så förstår vi varför det svarade så bra. En gädda runt 5 kg har snott sig ett par varv med linan så jag drog helt enkelt fisken på tvären. 
      När jag sitter och lagar mat så fäller det på frallans närmaste spö och denna gången var det rätt sort och av bra kaliber. 
                                                                  5300g och frallan visar var skåpet ska stå!
Vi nöter på men inte ett pill under hela eftermiddagen. Isen har nu börjat gå upp på sina ställen så snart är det dags för sjösöttning igen, om det inte blir köldgrader väldigt snart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar