lördag 21 mars 2015

Öppet vatten och äntligen båtfiske

Detta var inte första turen för året men det var första vändan med vårkänslor i luften. Jag kunde sitta utan vantar hela dagen trots att det blåste kalla vindar. 
Klarblå himmel och strålande sol med vindar runt 10 m/s i byarna visade smhi och äntligen hade dom rätt. 
Jag hittade omgående ett par fina gösar som inspekterade flera jiggar utan att hugga. Någon timma senare hittar jag ett fint eko som är lika fastfruset som dom andra. Jag försöker med flera färger och storlekar och till slut träffar jag rätt och fisken stiger och smäller på.
En härlig fisk som inte blir den sista denna dagen. Stabil vårgös!

Jag nöter på i området och hittar ganska snart ett bra bra eko till. Denna är lite piggare och inspekterar den första jiggen utan att hugga, när jigg nr 2 åker ner så smäller det direkt. En väldigt odramatisk fajt innan håvnätet omsluter en fisk mellan 4-5 kg.
Två snabba fiskar under kort tid, jag njuter till fullo. 
En stor kopp kaffe hälls upp och jag söker vidare efter nya och kanske större gösar. Men det tar flera timmar innan ännu en trög gös lokaliseras, och ratar jiggarna totalt. Nu är det helt klart mycket mindre fisk uppe i frivattnet och timmarna går emellan ekona. 
Senare på eftermiddagen hittar jag ett eko som ser lite märkligt ut, jag misstänker gädda men vill ändå fiska på den med tanke på storleken. Det tar en liten stund innan jag kan parkera  en och släppa ner en jigg som inhaleras direkt. Det var som jag trodde, en stor camo i 8-9kg klassen kommer upp.
Mer händer inte denna dagen men jag är helt klart nöjd ändå. Skitfiske till er där ute!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar