onsdag 4 mars 2015

Nu är våren på gång!

För ett tag sedan var suget efter fiske enormt stort. Men det fanns ett problem, halv storm och en hel del is i mina hemvatten.
    Vädersajterna studerades och till slut kom jag fram till att det blir ismete efter gädda längre upp i landet. Några timmar i bil så var vi sedan framme och spöna sattes ut.
Det tog inte lång tid innan gäddorna började hugga. Storleken var dock av väldigt blygsamt format. Efter några timmar så får Henke ett bättre hugg och upp kommer en välkonditionerad gädda på strax under 6 kg och 88cm lång.
Fisket dör ut ganska mycket vid lunchtid. Några ströhugg är allt som händer under resten av eftermiddagen.
Detta blir säsongens sista isfisk, en gädda runt 4 kg.
Jag har också hunnit med ett vertikalpass efter gösen. Vindarna såg skapliga ut och tiden fanns så båten kopplades på bilen och vi drog mot sjön.
Ca en halv grad varmt i vattnet och ungefär lika mycket i luften gjorde att det var ganska kallt om händerna.
Det kändes riktigt skönt att åka runt och kolla på skärmarna igen. Det var inte mycket fisk att släppa på men någon mellanfisk fick titta på jiggarna.
Trots det kalla vattnet så lyckas jag lura 2 st gösar under dagen.
Nu har äntligen solen börjat titta fram några timmar under dagarna. Så fort vindarna tillåter så kommer jag köra hårt efter vårgäddorna och så klart vertikalfiska efter gösen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar