måndag 4 februari 2013

Storgös från isen, Nytt is-PB

För ett tag sedan var jag ute på isen och letade efter den stora gösen. Tiden denna dag var väldigt begränsad  då jag endast kunde fiska fram till klockan 13.
Spöna sattes tidigt, men huggen duggade inte tätt. Som tur är finns det gott kaffe och goda vänner så är det inga problem att sitta utan hugg. 
Men rätt som det är plingar det till och gösen tar min mört men håller kvar den på samma plats så vippan löser inte utan står endast några centimeter längre ner än normalt. Jag tar bort vippan och väntar tills att fisken börjar gå innan ett hårt mothugg sätts in.
Fisken kommer upp ganska fort till hålet och jag är ganska övertygad om att ett nytt is-pb är ett faktum.
Vi väger gösen till prick 6000g och mäter den till 85cm innan den får simma tilllbaka. Så en höjning från 5,87 till 6000g blev det allt. 
Lycka när man sätter tillbaka en pigg fisk!


Dagen är räddad och jag behöver inte tänka på att dagen är kort. Istället hinner jag med ännu en fisk i 3-kg klassen innan det är dags att åka hem. 

Skitfiske på er! 

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar