söndag 8 juli 2012

Pelagiskt vertikalfiske & ljusparavaner

Trolling i alla dess former har alltid varit favoritfiske för min del och är det än idag. Men igår tog jag fram lillbåten och monterade fästen, givare, batteri och åkte ut på sjön för att testa på det pelagiska prickskyttet.
Jag vet frallan...Jag erkänner! det var riktigt skoj!=) 

Tog ett tag innan jag fått till inställningarna på ekolodet och justerat givare en del innan jag hittade lite fisk och började släppa jiggen.  Vindarna var väldigt snälla så det gick ganska enkelt att stanna båten ovanför fiskarna. Redan efter 3-4 släpp så får jag in en bra träff och stannar jiggen ca 1 meter ovanför ekot som då stod på 5 meter över 25 meter vatten, Fisken stiger direkt och suger i sig jiggen. Gösen bjöd upp till en kanonfajt trots sin ringa storlek på ca 3 kg.
Efter detta så blir det lite segare, några som tittade på jiggen men sen vände och försvann. 
Men jag lyckades få en gös till som var uppe och tittade på jiggen flera gånger innan den till slut hugger och även den ligger i 3-kilosklassen. 
Så premiären på det pelagiska fisket var helt klart godkänt! Och det kommer garanterat bli fler turer ut på lite olika sjöar för att bedriva pelagiskt fiske efter gösen.

Testade under förra året att montera lampor på mina paravaner så man ser något under dem mörka timmarna på dygnet. Köp nya Fiskefeber så kan ni läsa om dom där!
Skitfiske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar