söndag 13 april 2014

En halvdag efter gösen

När jag slutade jobbet på morgonen var det snabba ryck iväg då det skulle bli ett göspass.
Väl ute på sjön så hittar jag några mindre fiskar ganska omgående och släpper ner jiggen för att se reaktionen. 
Under den första halvtimman får jag tre st snabba men mindre fiskar upp till 3kg.
Jag åker runt och letar samtidigt som regnet öser ner och vinden trycker på ganska bra. 
            Efter någon timma hittar jag ett riktigt bra eko som står på 8 meter, jag lägger båten över fisken och släpper jiggen men vinden vill inte samarbeta med mig så jag glider av några gånger. 
Jag släpper ner jiggen en sista gång och då reagerar fisken och biter försiktigt. Stenhårt mothugg och tvärstopp i klingan. Jag rubbar inte fisken dom få sekunder som den är på innan den kliver av.
Svordomsvisan ljuder inombords medans jag försöker tänka positivt, att det kommer säkert fler fina ekon idag.
Regnandet har nu pågått i några timmar och gösen vägrar visa sig i vattenmassorna. Någon timma senare har jag fått ett par små till och regnandet slutar. 
När jag åker mot rampen så hittar jag ett eko som är lite bättre och bestämmer mig för att göra ett sista stopp innan hemfärd. Träffen blir perfekt direkt och jiggen åker ner. Gösen stiger sakta men bestämt och tar stenhårt och denna följer med upp men långt ifrån samma kaliber som den tappade. 
Gösen väger 4.1kg och blir dagens största innan båten åker upp på trailern.

Skitfiske!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar