måndag 21 januari 2013

Årsbästa på gös

Under dom senaste dagarna har jag hunnit med två pass på isen efter gös. Ibland är det väldigt trögt och ett fäll kan rädda hela dagen. Så var det denna dagen, kl 12 så flaggade en vippa där en pelagiskt fiskad mört satt.
Jag krokade direkt när jag kom fram eftersom mycket lina hade försvunnit och jag trodde på gädda...Men efter en helt odramatisk drill så hade jag årets första 5+ gös på mattan. 
Gösen vägde 5550g och var 78cm lång. Sen tillbaka snabbt för att växa på sig inför leken. 

Detta blev alltså det enda för dagen. Men ibland räcker ett hugg som sagt! 
Nästa tur blev på en annan sjö, som oftast genererar fler hugg.
Efter att alla mörtar åkt i vattnet så var det bara att vänta, men det kändes ganska bra för mörtarna var ordentligt nervösa så att det fanns gös i området var det inget snack om. 
Dagen gick och ibland högg det, mest smågös som steg på...Jag kunde summera 8 gösar när dagen var över men ingen över ca 2.5kg 
Något jag reagerade på var att alla gösarna var kolsvarta hanfiskar!?  väldigt märkligt men nu har jag något att fundera på. 

Skitfiske! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar