måndag 5 september 2011

Summering Simrishamn

Fredagen:
Jag och Daniel åkte ner på förmiddagen så att vi kunde fiska några timmar på eftermiddagen. När vi kom fram ca 11.30 så visade sig simris från sin bästa sida med strålande sol och vindstilla!
Vi sjösatte och fixade iordning en del innan vi tuffade ut på havet. Väl ute så var det så pass varmt att tröjjorna åkte av illa kvickt! Det blir en fin bränna av enbart flytväst märkte vi=)
Alla prylarna åkte i snabbt så att vi skulle få så mycket fisketid som möjligt. Redan efter 1 timma så högg första fisken som var en "lillelax" och fick omgående gå tillbaka.
Nötte på en liten stund till innan vi fick någon torsk och näbbgädda, Suck! men så är det på havet.
Nästa hugg var ordentligt! rulltjut!, hopp! rulltjut, hopp OCH där släppte fisken....I med grejjorna igen, och vi nötte på i området.
Vinden tilltog ordentligt framåt eftermiddagen och stora dyningar visade sig. Vi bestämde oss för att sätta en deadline vid 1600.
Precis innan vi ska riva så började rullen på ena riggen att tjuta ordentligt! Iväg en bra bit innan den stannar, Jag pumpar in den ganska hårt eftersom vinden störde oss en del i drillandet. Jag trodde att det var en lite mindre lax efter att den följde med så fint efter den första rusningen.
Men när 60 fot återstod så vänder laxen och tokrusar ut till 170fot. In med den igen innan den vänder och gör  ytterliggare en rusning på 100fot. Hmm jag började fundera på om det var 10+ efter dessa fina rusningar med  den tuffa bromsen på rullen.
Väl inne vid båten så fixar Daniel håvningen helt perfekt och laxen var i båten. Men till min förvåning så väger laxen enbart 7 kg. Men vad gör detta när den bjuder på så fina rusningar.
När laxen var i håven så river vi det som återstår och tuffar in mot hamnen. Inne i hamnen så tog vi en båtplats  och surrade fast innan vi kunde sätta oss ner och ta en kall pilsner innan vi mötte upp Team Hindsen vid rampen. Resultat Dag 1:
2 laxar upp största på 7 kg, några tappade och en del torsk. Härligt eftersom vi bara fiskade i 3.5 timmar.

Dag 2: (Landskampen)
Vi var uppe i tid så vi hann med frukosten på hotellet innan det var dags för skepparmöte. Vinden var obefintlig på morgonen så starten gick som planerat vid 0700.
Full fart ut till platsen där vi hittade lax på fredagen, i med prylarna och sen är det bara att njuta i det fina vädret. Redan efter 20 minuter så smäller det på en lax på en dipsy, Daniel sköter drillen perfekt, väl inne i båten så är den tyvär strax under tävlingsmått som är 62cm, snabbt tillbaka och i med dipsyn.
Sen börjar helvetet denna dagen! Jag och Daniel hittade lax i stort sätt hela dagen. men efter en stunds drillande så släppte fiskarna!? vi tappade runt 7 fiskar som vi såg, och dessa låg mellan 5-7 kg. jävligt frustrerande.
Vi lyckades köra på ett dubbelhugg där vi landade en godkänd fisk strax över måttet, strax därefter kör vi på ett trippelhugg där det blev kaos! alla linorna gick ihop med varandra men som tur var så var det bara mindre laxar där vi lyckades landa 2 av dom. Båda fick gå tillbaka då dom var precis på tävlingsmåttet, men jag tyckte att det var osäkert så vi släppte dom. Vill inte ens tänka på vad som hänt om det var 3st 10+ laxar...
Resterande tid av dagen så hade vi ströhugg mest hela tiden men som sagt mycket tappad fisk. Trots allt var det superskoj med så mycket aktivitet!
Resultatet dag 2:
2st fick följa med till invägningen, totalt 4st som var på gränsen eller över måttet  och några "lillelaxar" som fick gå tillbaka. Under dagen så hade vi ett 15-tal kontakter, (kanske ännu mer)
Sverige vann naturligtvis landskampen över danmark! Teamtotalen vanns av Team Rapid, Grattis!
Största laxen var på 13,8kg. Tekniken strulade vid invägningen så resultatlistan kommer i veckan.

Dag 3:
Vi bestämde oss för att köra några timmar innan vi skulle åka hem. Väl ute på sjön så var det betydligt mer vind än vad som var under lördagen. Eftersom det mesta hade hänt på riggarna under dag 1 och 2 så valde vi att enbart köra med riggarna i vattnet.
Körde en timma innan vi sprang på ett dubbelhugg där en av dom kom in till båten, men vi släppte den direkt vid båtkanten eftersom vi redan hade 3 laxar i frysen. en stund senare kör vi på en lax till men den släpper efter några rusningar.
Kl 11 plockade vi upp och körde hem mot småland. Ett stort tack till Daniel och Team Hindsen för en kanonhelg i simris!

Ganska härligt att kunna se båten från hotellrummet!